Sinds de lancering in 2014 ben ik fulltime bezig met met Little Indians. Omdat niemand alleswetend is en ik graag persoonlijk en zakelijk wil groeien ga ik graag naar seminars. ( zoals de van Mow Gawdat (Ex-VP google X en schrijver van het boek "de Logica van Geluk" ) In 2018 heb ik zelfs de kans gekregen om hem persoonlijk te ontmoeten, zijn persoonlijk verhaal en zijn visie is mega inspirerend en ik was daardoor ook echt een beetje starstruck.

Zoals hiervoor vermeld lees ik ook veel boeken. Van Shoedog van Phill knight tot crime boeken. (Sorry, een kleine tik). Daarnaast was ik in 2017 was ik lid van de Entrepreneur Organization, De accelerator groep die met gelijkgestemde ondernemers graag een groei willen doormaken met hun bedrijf.

In een groep zit je met 8-10 ondernemers. Alle ondernemers zijn gedreven en komen uit verschillend branches, maar uiteindelijk is de basis van elke onderneming hetzelfde met dezelfde pilaren die nodig zijn om groei te realiseren.

Binnen de Entrepreneur Organization wordt je met een groep accountable gehouden voor een aantal door jezelf bepaalde doelstellingen. En een van de doelstellingen is je Big Hairy Audacious Goal. Een term die bedacht is door James Collins en Jerry Porras. Zij schreven hierover in hun boek ‘Built to Last: Successfull Habits of Visionary Companies’. Maar wat houdt het in, en hoe maak je nou zo’n grote, harige doelstelling? Hier een kleine uitleg.

Wat is een BHAG?

Je spreekt het uit als Bee-heg en heel simpel uitgelegd is het een groot, gewaagd doel voor over 20 tot 25 jaar. De meeste bedrijven focussen zich op de korte termijn die je binnen 1 a 2 jaar behaald. Maar het is altijd goed om het grotere plaatje voor je te zien. De BHAG van Litte Indians is een grote, meetbare droom. Een droom die je inspireert maar die je tegelijkertijd mischien ook een beetje beanstigd. Een doel waar je blij van wordt maar die zo groot is dat je misschien wel denkt: Hoe gaan we dit ooit bereiken?

Waarom een BHAG?

Zonder visie is er nog nooit een bedrijf groot geworden. Door het stellen van een Big Hairy Audacious Goal moet je wel anders kijken naar je bedrijf. En er is geen enkel sterk merk op de wereld, die geen ambitieuze visie op de toekomst heeft. Denk maar eens aan Apple en Nike of in Nederland aan Coolblue en Rumag. Iedere medewerker voldoen aan de visie en missie van de onderneming.

Waar moet een BHAG aan voldoen?

Als je bezig bent met je BHAG, durf dan groot en gevaarlijk te denken. Maak het zo helder en concreet mogelijk zodat als er medewerkers bij komen iedereen weet wat het doel inhoudt. Het moet echt een gedurfd doel zijn gericht op de toekomst.

Voorbeelden

Om nou een beetje een idee wat nou goede voorbeelden zijn, dan hierbij een paar voorbeelden:

  • Tony Chocolonely gaat voor 100% slaafvrije chocolade.
  • Toms shoes heeft als missie is om per verkochte paar schoenen één paar nieuwe schoenen te geven, om per verkochte zonnebril iemands gezichtsvermogen te herstellen en om per verkochte tas bij te dragen aan een veilige geboorte voor moeder en kind in nood.

“A true BHAG is clear and compelling, serves as unifying focal point of effort, and acts as a clear catalyst for team spirit. It has a clear finish line, so the organization can know when it has achieved the goal; people like to shoot for finish lines.” — Collins and Porras

Wil je er ook een BHAG gaan opstellen? Hierbij een paar tips en trucs.

1. Droom

Sluit je ogen. Wat is je droom voor je bedrijf? Wat zou je het allerliefst willen bereiken?

2. Schrijf het op

Wat is jouw BHAG? Is dit voor 50 – 70% haalbaar? Word je er ongemakkelijk van? Ja? Dan is he goed! Ga door naar stap 3. Is je BHAG te makkelijk of te moeilijk haalbaar, stel ‘m dan nog eens bij. Bespreek het met andere (liefst collega’s ) en daag jezelf uit om het doel te verdubbelen maar in iedergeval groot te denken.

3. Concreet

Is het duidelijk wanneer je BHAG behaald is? Zitten er een deadline en getallen aan verbonden? Voor mij zou dit bijvoorbeeld zijn: ‘Vóór januari 2022 wil ik in x landen verkooppunten hebben met  x aantal klanten en x aantal webshop orders.

4. Beloning

Wat als je je BHAG daadwerkelijk behaalt?  Dan hang ik er een beloning aan vast zodat ik beloont wordt voor het streven naar het doel. En wat als ik het niet haal? Meestal kom ik een stap in de goede richting en dit motiveert weer om door te gaan.

5. Laat het horen!

Durf je BHAG uit te spreken Voor jezelf maar ook voor de mensen die bij je werken.

Succes met het opstellen en als je nog tips wilt, stuur me gerust een berichtje.

Liefs,

Vanessa

 

Sinds de lancering in 2014 ben ik fulltime bezig met met Little Indians. Omdat niemand alleswetend is en ik graag persoonlijk en zakelijk wil groeien ga ik graag naar seminars. ( zoals de van Mow Gawdat (Ex-VP google X en schrijver van het boek "de Logica van Geluk" ) In 2018 heb ik zelfs de kans gekregen om hem persoonlijk te ontmoeten, zijn persoonlijk verhaal en zijn visie is mega inspirerend en ik was daardoor ook echt een beetje starstruck.

Zoals hiervoor vermeld lees ik ook veel boeken. Van Shoedog van Phill knight tot crime boeken. (Sorry, een kleine tik). Daarnaast was ik in 2017 was ik lid van de Entrepreneur Organization, De accelerator groep die met gelijkgestemde ondernemers graag een groei willen doormaken met hun bedrijf.

In een groep zit je met 8-10 ondernemers. Alle ondernemers zijn gedreven en komen uit verschillend branches, maar uiteindelijk is de basis van elke onderneming hetzelfde met dezelfde pilaren die nodig zijn om groei te realiseren.

Binnen de Entrepreneur Organization wordt je met een groep accountable gehouden voor een aantal door jezelf bepaalde doelstellingen. En een van de doelstellingen is je Big Hairy Audacious Goal. Een term die bedacht is door James Collins en Jerry Porras. Zij schreven hierover in hun boek ‘Built to Last: Successfull Habits of Visionary Companies’. Maar wat houdt het in, en hoe maak je nou zo’n grote, harige doelstelling? Hier een kleine uitleg.

Wat is een BHAG?

Je spreekt het uit als Bee-heg en heel simpel uitgelegd is het een groot, gewaagd doel voor over 20 tot 25 jaar. De meeste bedrijven focussen zich op de korte termijn die je binnen 1 a 2 jaar behaald. Maar het is altijd goed om het grotere plaatje voor je te zien. De BHAG van Litte Indians is een grote, meetbare droom. Een droom die je inspireert maar die je tegelijkertijd mischien ook een beetje beanstigd. Een doel waar je blij van wordt maar die zo groot is dat je misschien wel denkt: Hoe gaan we dit ooit bereiken?

Waarom een BHAG?

Zonder visie is er nog nooit een bedrijf groot geworden. Door het stellen van een Big Hairy Audacious Goal moet je wel anders kijken naar je bedrijf. En er is geen enkel sterk merk op de wereld, die geen ambitieuze visie op de toekomst heeft. Denk maar eens aan Apple en Nike of in Nederland aan Coolblue en Rumag. Iedere medewerker voldoen aan de visie en missie van de onderneming.

Waar moet een BHAG aan voldoen?

Als je bezig bent met je BHAG, durf dan groot en gevaarlijk te denken. Maak het zo helder en concreet mogelijk zodat als er medewerkers bij komen iedereen weet wat het doel inhoudt. Het moet echt een gedurfd doel zijn gericht op de toekomst.

Voorbeelden

Om nou een beetje een idee wat nou goede voorbeelden zijn, dan hierbij een paar voorbeelden:

  • Tony Chocolonely gaat voor 100% slaafvrije chocolade.
  • Toms shoes heeft als missie is om per verkochte paar schoenen één paar nieuwe schoenen te geven, om per verkochte zonnebril iemands gezichtsvermogen te herstellen en om per verkochte tas bij te dragen aan een veilige geboorte voor moeder en kind in nood.

“A true BHAG is clear and compelling, serves as unifying focal point of effort, and acts as a clear catalyst for team spirit. It has a clear finish line, so the organization can know when it has achieved the goal; people like to shoot for finish lines.” — Collins and Porras

Wil je er ook een BHAG gaan opstellen? Hierbij een paar tips en trucs.

1. Droom

Sluit je ogen. Wat is je droom voor je bedrijf? Wat zou je het allerliefst willen bereiken?

2. Schrijf het op

Wat is jouw BHAG? Is dit voor 50 – 70% haalbaar? Word je er ongemakkelijk van? Ja? Dan is he goed! Ga door naar stap 3. Is je BHAG te makkelijk of te moeilijk haalbaar, stel ‘m dan nog eens bij. Bespreek het met andere (liefst collega’s ) en daag jezelf uit om het doel te verdubbelen maar in iedergeval groot te denken.

3. Concreet

Is het duidelijk wanneer je BHAG behaald is? Zitten er een deadline en getallen aan verbonden? Voor mij zou dit bijvoorbeeld zijn: ‘Vóór januari 2022 wil ik in x landen verkooppunten hebben met  x aantal klanten en x aantal webshop orders.

4. Beloning

Wat als je je BHAG daadwerkelijk behaalt?  Dan hang ik er een beloning aan vast zodat ik beloont wordt voor het streven naar het doel. En wat als ik het niet haal? Meestal kom ik een stap in de goede richting en dit motiveert weer om door te gaan.

5. Laat het horen!

Durf je BHAG uit te spreken Voor jezelf maar ook voor de mensen die bij je werken.

Succes met het opstellen en als je nog tips wilt, stuur me gerust een berichtje.

Liefs,

Vanessa

 

Older Post

0 comments

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published